Підготувала вчитель початкових класів Дігтяренко С.О.
Презентація "Життя без насильства"
Година спілкування
з елементами тренінгу у 4 класі:
«Життя без насильства»
Завдання:
Освітні:
- Ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу;
- сприяти протистоянню різним видам насильства;
- сприяти оволодінню інформацією про юридичний захист та психологічну допомогу;
- формування уміння розпізнавати різні види насильства.
Розвиваючі:
Формувати дружні стосунки між учнями;
формувати почуття гідності, гордості та поняття честі у стосунках;
розвивати навички запобігання виникненню насильства в сім’ї, школі, серед однолітків.
Виховні:
Виховувати юридичну, психологічну, фізіологічну свідомість;
виховувати почуття власної гідності;
виховувати почуття переживання до дитини, яка зазнає насильства.
Очікувані результати:
- Розуміти значення поняття «булінг»;
- вміти відрізнити булінг від гумору;
- розповідати, як можна відстояти власну думку;
- називати способи протистояння насиллю у своєму середовищі;
- вміти обгрунтовувати важливість дружніх стосунків з однолітками.
Обладнання і матеріали: мультимедійна дошка для показу відеороликів, виставка малюнків «Протидія булінгу», аркуші паперу, картки з прислів’ями.
Хід виховного заходу:
І. Організаційний момент.
Метод розстановки сил.
Перед початком години спілкування попросити кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища двох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Учитель аналізує результати, які покажуть, кого з дітей «забули», і кого не згадали зовсім.
(Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки).
ІІ. Стимулювання навчальної діяльності. Створення емоційно - психологічного настрою. Слайд 1.
Вчитель.
Дитячі очі чисті, щирі
В них видно наміри й думки,
Вони хоч чорні, сині, сірі
Бувають радісні й сумні.
1. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю». Слайд 2.
- Коли, на вашу думку, очі бувають сумними, а, коли радісними?
(Відповіді дітей)
Так, звичайно, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень.
1 - й учень.
Мій улюблений світ — без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
2 - й учень.
Мій улюблений світ — без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
3 - й учень.
Мій улюблений світ — це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
4 - й учень.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна — це світ без насильства.
2. Гра «Поміняйтесь місцями» (вправа на згуртування колективу).
Учитель пропонує якомога швидше помінятись місцями (не домовляючись)
тим, хто: має руде волосся, любить морозиво тощо. Називати ознаки, притаманні якомога більшій кількості учасників. Діти молодшого віку, намагаючись зайняти місце, частіше за все не звертають уваги на інших, тому можливі зіткнення на шляху до вільного стільця, штовхання.
Обговорити почуття обох сторін умовної сутички, наголосити, що, піддаючись прагненню досягти бажаної мети, не потрібно забувати про інших.
3. Гра-розминка «Це мій кращий друг і я!»
Якщо відповідь про вас,
промовляєм хором враз:
«Це все я, це все я,
це мій кращий друг і я»
Якщо ні-то мовчимо
і тихенько сидимо.
А тепер давайте грати –
треба вам відповідати.
- Рано – вранці хто піднявся і хто сонечку всміхався?
- Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?
- Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?
- Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
- Хто уміє берегти ручки, зошити й книжки?
- А хто граючи в футбол у вікно заб’є нам гол?
- Хто веселу вдачу має і усім допомагає?
Відповіли ви всі чудово,
Тож вирушаємо в дорогу.
ІІІ. Повідомлення теми та мети заходу. Слайд 3.
Ми живемо у світі, де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
Ви вже зрозуміли, що сьогодні ми з вами будемо говорити про таке ганебне явище в суспільстві, як насилля. Отже, тема нашого заняття «Життя без насильства».
Вправа "Мої очікування".
Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.
Довідкове бюро. Слайд 4.
Давайте з’ясуємо зміст поняття «насилля».
Учень 1. Насилля – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб.
Учень 2. Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю.
Причини виникнення насилля. Слайд 5.
*Матеріальні труднощі;
*Наявність в сім'ї безробітного;
*Невирішена житлова проблема;
*Алкоголізм та пияцтво серед членів сім'ї;
* Наявність наркоманів в сім'ї;
*Неповна сім'я;
*Вітчим чи мачуха в сім'ї;
*Дитина-інвалід або з проблемами зі здоров’ям;
*Небажана дитина;
*Важка дитина;
*Сімейні конфлікти;
*Самоствердження за рахунок слабких;
*Культ жорстокості, пропагований в суспільстві.
4. Міні-лекція «Що таке насильство?»
Учитель. Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною..
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
5. Правова абетка. Як протидіяти насильству?
- Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» кривдника.
- Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я буду змушений все розповісти дорослим»).
- Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе, своє здоров’я, своє життя!
- Зберігай рівновагу і спокій!!!
6. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм. Міф чи реальність» Слайд 6.
(Дітям пропонується прослухати факти про насилля та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками «так», «ні»).
Насильство має і позитивні сторони (НІ);
Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом насильства (НІ).
Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (НІ).
Б’ють заслужено (НІ).
У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).
Дитина, яка потерпає від насильства повинна не мовчати про це (ТАК).
Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).
Насильство не карається законом України (НІ).
Насильство – це ознака мужності дитини у школі (НІ).
Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це
ознака слабкості дитини (НІ).
Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).
Поліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ).
7. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг". Слайд 7.
Насильство в освітньому середовищі має різні прояви. Воно може проявлятися як у формі одноразових, так і в вигляді систематичних дій.
Найнебезпечнішим є повторюваність випадків насильства в освітньому середовищі. Саме систематичні насильницькі дії є БУЛІНГОМ або цькуванням.
Булінг – це цькування однієї дитини іншою, агресивне переслідування, яке часто поширене в школах. (Слайд 8).
Булінг (цькування) – це діяння (дія або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Види булінгу. Слайд 9, 10.
Фізичне насильство найбільш помітне, однак складає менше третини випадків булінгу (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, ляпаси, пошкодження та знищення одягу та особистих речей жертви, а також погляди, жести, образливі рухи тіла та міміки обличчя).
Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.
Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).
Ознаки булінгу. Слайд 11.
- когось затискають в кутку приміщення;
- коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, - різко змінюють діяльність можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку);
- один з учнів не обирається іншими (в ізоляції);
- весь клас сміється над одним і тим же учнем;
- прізвиська дуже образливі;
- обличчя одного з учнів: бліде, червоне (у плямах), в сльозах, налякане,
- ознаки насильства на тілі;
- молодші школярі бояться зайти в туалет;
- школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи.
Форми шкільного булінгу. Слайд 12.
Найпоширенішими формами булінгу є:
- словесні образи, глузування, обзивання, погрози;
- образливі жести або дії, наприклад, плювки;
- залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити;
- ігнорування, відмова від спілкування, виключення із гри, бойкот;
- вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви;
- фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будь-які інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження);
- приниження за допомогою мобільних телефонів та інтернету (СМС-повідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі у чатах і т.д.), поширення чуток і пліток.
Сторони булінгу (цькування): Слайд 13.
-переслідувач (кривдник, агресор);
-постраждала дитина (жертва);
-спостерігач.
Кривдник (булер) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу.
Потерпілий (жертва булінгу) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування).
Спостерігачі - свідки та (або) безпосередні очевидці випадку булінгу (цькування).
Сторони булінгу (цькування) - безпосередні учасники випадку: кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).
Жертви шкільного булінгу. Слайд 14, 15.
Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають:
Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків.
Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку.
Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).
Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.
Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти).
Хвороби.
Низький інтелект і труднощі в навчанні.
Суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти є: Слайд 16.
- служба освітнього омбудсмена;
- служби у справах дітей;
- центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
- органи місцевого самоврядування;
- керівники та інші працівники закладів освіти;
- засновник закладів освіти або уповноважений ним орган;
- територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
8. Інтерактивна вправа «Чим ми схожі?»:
(Діти стоять у колі. Учитель запрошує в коло одного з учнів на основі якої-небудь схожої риси. Наприклад: «Оксанко, я викликаю тебе, тому що у нас з тобою однаковий колір волосся». Дівчинка виходить в коло і запрошує наступного учня, називаючи його по імені).
Обговорення:
Які емоції ви відчували, коли зверталися саме до вас?
Чи хвилювалися ви, коли кожного наступного разу вас не обирали?
Чи важко було тому хто стояв у центрі кола знайти схожу рису в іншому?
9. Фізкультхвилинка «Якщо ти щасливий», слайд 17
10. Вправа-руханка «Людина до людини». Слайд 17.
Учитель.
Кожен з нас рівний у своїх правах. Кожен з нас такий самий, але водночас такий різний. Хтось високий, а хтось ні. Ти вмієш жартувати, а я ні. Перелік таких порівнянь можна продовжити. Але всі можемо поважати один одного та дружити, навіть якщо ми дуже різні. Чи пам’ятаєте ви мультик про Капітошку? Давайте переглянемо його!
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Слайд 18.
- Чи прагнув Вовк дружби? (Ні)
- Які слова він повторював коли розглядав себе в дзеркалі? (Щоб його боялись)
- Чому він прагнув викликати в інших страх? (З нього насміхались)
- Що роздратувало Вовка, коли він побачив Капітошку? (Сміх Капітошки)
- Чому? (Вовк вважав, що Капітошка сміється з нього)
- Чи у ставленні до Капітошки Вовк проявив насилля? Як саме?
- Якою була реакція Капітошки на вчинки Вовка?
- Чи стали б головні герої мультфільму справжніми друзями, якщо б Капітошка відреагував інакше, наприклад спробував дати здачу чи обурився?
12. Скарбничка народної мудрості. Робота з прислів’ями. Слайд 19.
У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій – і свій загубиш.
Як ми до людей, так люди до нас.
Від сварки до бійки – один крок.
Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.
Добро пушить, а лихо сушить.
У хорошій компанії розуму наберешся.
З ким поведешся, від того й наберешся.
Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.
Від добра добра не шукають.
Дружба і братство – дорожче багатства.
13. Літературно-правова світлиця «Мій улюблений світ без насильства».
Булінг — зло
Н.Красоткіна
Дружба
В житті усім потрібна дружба:
І для розваг, і для журби, й для служби.
Із другом легше в світі жити,
Але й дружити треба вміти.
Слід другові допомагати,
В пригоді завжди захищати,
Слід жарти друга розуміти
Й самому жартувати вміти.
Коли ж якесь нерозуміння,
Потрібно виявить терпіння.
При сварці – швидше помиритись
– Не варто з друзями сваритись.
Дружні зізнання
Сергій червоніючи Тані зізнався:
«Пробач, що учора до тебе чіплявся:
У ліжечку спати тобі заважав,
В твоєму альбомі каляки писав,
На ляльку в колясці пісочку насипав
Й за те, що постійно за кіски я смикав.
Я просто з тобою дружити бажаю
Й на себе увагу звернуть намагаюсь».
І хлопчик з кишені своєї дістав
Велику цукерку й Тетянці віддав.
Тетянка всміхнулась: «Тобі пробачаю.
Ми друзі з тобою тепер. Обіцяю,
Що завтра бабусю свою попрошу
Заплести косичок аж шість, не одну.
Їх смикай тоді, якщо хочеш так дуже
Та тільки не сильно, домовились, друже!»
Бійка (гумор)
Хлопці Ігор та Микола
Біля класу бій вчинили.
Підійшли до них чергові,
Зауваження зробили.
Не до тями! Тут вступати
В бійку стали й інші діти.
Вчителів пішли шукати
Чергові, щоб бій спинити.
Фізик тут. У хлопців щоки,
Наче раки, червоненькі.
- Що за бійка? Що за склоки?
Припиніть усе швиденько!
Піднялись, при стінці стали.
Вчитель: - Де цього навчились?!
- Від нардепів приклад взяли...,
У Верховній Раді ж бились!
14. Практикум «Аналіз ситуацій». Слайд 20.
Робота в ініціативних групах. «А як цю ситуацію вирішив би ти?!»
Ситуація 1
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала виправдань дівчинки і нагримала на неї.
Ситуація 3
Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.
15. Виступ шкільного психолога.
Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов! Дитина має право на вільне життя та світосприйняття. І якщо ви «не такі» як інші, маєте відмінність, то це не є ознакою вашого неподобства, а це є – ваша індивідуальність і особистість. А найголовніше, що ви маєте право жити так, як вам хочеться і бути таким, як ви хочете. Але не забувайте, що ваша індивідуальність, не повинна приносити шкоду оточуючим.
Рекомендації:
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
8. Усунь провокативні фактори.
16. Гра «Добре — погано»
Завдання. Розкласти слова у дві колонки. Погані вчинки — у колонку з назвою «Погано», а добрі вчинки —з назвою «Добре».
Добре: захистив, обігрів, поділився, заспокоїв, подарував, пожалів, приласкав.
Погано: образив, посварилися, відібрав, штовхнув, ударив, зруйнував, злякав, обманув, принизив.
17.Бліц-опитування «Казкова правова вікторина» Слайд 21, 22
1.Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили
проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
А. Шахрайство
Б. Викрадення
В. Наклеп
Г. Вбивство
2. Хто підмовив Вовка ловити рибу хвостом?
А. Ведмідь
Б. Заєць
В. Вовк
Г. Лисиця
3. Над Попелюшкою вдома учиняли насилля?
А. Так
Б. Ні
4. Хто у казці "12 місяців" був жорстоким?
А. Мачуха з сестрою
Б. Місяці
В. Солдат
Г. Королівна
5. Із зайчикової хатки вигнав козу-дерезу вовк:
А.Так
Б. Ні
6. Хто сміявся над головним персонажем казки Г.Х. Андерсена «Гидке каченя»?
А. Мама
Б. Жителі пташиного двору
В. Лебеді
Г. Братики й сестрички
7. Яке право порушено у казці "Білосніжка і 7 гномів?
А. Право на життя
Б. Право на освіту
В. Право на харчування
Г. Право на відпочинок
8. Хто був справжнім другом у казці "Снігова королева"?
А. Кай
Б. Герда
В. Снігова Королева
Г. Ніхто
III. Заключна частина.
1.Підсумкове тестування. Слайд 23, 24
2. Легенда «Все в твоїх руках». (Звучить
музика). Слайд 25, 26
Ця історія відбулася давним-давно, в одному
старовинному місті, в якому жив великий мудрець.
Слава про його мудрість розійшлась далеко за межі його рідного міста. Всі з’їжджалися до нього з усього світу, щоб отримати пораду. Але був у місті чоловік, який заздрив його славі. І вирішив він придумати таке питання, щоб мудрець не міг на нього відповісти. Я йому покажу метелика і запитаю живий він чи мертвий, якщо той відповість живий – я його задушу, а якщо мертвий – відпущу і він полетить. Так все і трапилось. Заздрістник спіймав метелика і відправився до мудреця і запитав: «Який у мене метелик? Живий чи мертвий?» На що мудрець відповів: «Все в твоїх руках».
Тож, дорогі четвертокласники, будьте дружнім колективом, допомагайте один одному, підтримуйте один одного, діліть разом і горе і радість, тоді ви будете справжньою класною родиною. Викиньте із своїх сердець злість, ненависть, байдужість. І тоді вас, щирих і добрих, всі любитимуть і поважатимуть. Адже все у ваших руках! Творіть добро! Пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі».
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Чи корисною була інформація, яку ми сьогодні обговорювали?
Чи знайшли ви відповіді на свої питання?
- Чи справдились ваші очікування?
4. Побажання учителя:
Бажаю вам щиро, мої милі діти,
Навчатись сумлінно, уміти дружити,
Нехай доброта в нашім класі панує,
Нехай в нім ніколи й ніхто не нудьгує,
Хай буде між вами завжди та щоденно
Дружня підтримка та поміч взаємна!!!
5.Заключна гра «Наше коло, мов сім`я»
Наше коло, мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
Посміхнись сусіду зліва.
Посміхнись сусіду справа.
Ми – одна сім`я.
Наше коло, мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
- Обніми сусіда зліва.
- Обніми сусіда справа.
Ми – одна сім`я.
Наше коло, мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
- Попрощайсь з сусідом зліва.
- Попрощайсь з сусідом справа.
Ми – одна сім`я.
Коментарі
Дописати коментар